• metchampagne.nl

Comité Champagne: Aantal verkochte flessen in 2020 minder snel gedaald dan oorspronkelijk verwacht

In 2020 zijn er 245 miljoen champagneflessen verzonden; een daling van 18% ten opzichte van 2019. Door de wereldwijde gezondheidscrisis was de champagnesector genoodzaakt om snel en adequaat te reageren, om daarmee haar toekomst te waarborgen.

Foto: Studio Champagne


Épernay, 27 januari 2021

2020 is overal ter wereld een bijzonder uitdagend jaar geweest voor de champagnesector. De sluiting van de horeca en andere verkooppunten, alsmede de annulering van vele evenementen, hebben een zwaar stempel gedrukt op de sector. Met al deze onzekerheden heeft de sector zich heel snel moeten aanpassen, om de gevolgen van de mondiale crisis te weerstaan.

Er vond een daling van 18% plaats in het aantal verscheepte flessen, minder dan de daling van 30% die men in de eerste helft van 2020 vreesde. Dankzij de verzendingen aan het einde van het jaar werd een deel van het verlies gecompenseerd. De totale omzet zal naar verwachting rond de 4 miljard euro liggen, een verlies van ongeveer 1 miljard euro ten opzichte van het jaar ervoor.

De Franse markt, die al vóór de crisis een dalende trend liet zien, blijft verder dalen (-20%). Ook in de drie grootste exportmarkten voor champagne was een daling te zien: De Verenigde Staten -20%, het Verenigd Koninkrijk -20% en Japan -28%.

In de traditionele Europese markten was de daling minder groot: België -5%, Duitsland -15% en Zwitserland -9%. Opmerkelijk is de groei van de Australische markt met 14%. In totaal daalden alle exportmarkten met 16% [1]

Comité Champagne heeft het besluit bevestigd dat in juli vorig jaar werd genomen, om het volume van de druivenoogst 2020 bij te stellen, om de inspanningen tussen de champagneboeren en de champagnehuizen te verdelen. De beschikbare oogst (8.000 kg/ha) wordt aangevuld met 400 kilo druiven per hectare. Hierdoor kan de sector het jaar 2021 op een evenwichtige manier beginnen.

Foto: Alexandre Couvreux


‘Als reactie op deze ongekende crisis heeft onze sector met haar unieke organisatie alvast haar veerkracht getoond. Champagneboeren en -huizen waren in juli al in staat om collectief een aantal voorzichtige beslissingen te nemen die nodig waren omtrent de rendementen. Vandaag zal het besluit van Comité Champagne deze bevestigen en iedereen in staat stellen om weer wat ademruimte te krijgen’, aldus Maxime Toubart, covoorzitter van het Comité Champagne en voorzitter van het Syndicat Général des Vignerons (SGV).

‘Ondanks de crisis blijft champagne de harten beroeren van consumenten. Zeker in tijden waarin veel andere pleziertjes niet mogelijk zijn door corona, grijpen consumenten toch naar kwaliteitsproducten om die paar uitzonderlijke momenten te vieren’, vervolgt Jean-Marie Barillère, covoorzitter van het Comité Champagne en voorzitter van de Union des Maisons de Champagne (UMC). ‘Voor de consument blijft de herkomstbenaming Champagne garant staan voor prestige, maar ook voor kwaliteit.’

De twee medevoorzitters benadrukten ook de voortdurende inspanningen om de sector op te waarderen en de doelstellingen van Champagne inzake duurzame ontwikkeling te blijven nastreven. [2]

[1] De verzendingscijfers zijn schattingen op basis van 80% van de verscheepte volumes [2] De Champagnesector heeft zijn eigen certificering " Viticulture Durable en Champagne " en heeft ambitieuze doelstellingen met 0% herbicide tegen 2025 en 100% milieucertificering tegen 2030 (HVE of hogere ambitie). De overgang naar duurzame wijnbouw is al meer dan 20 jaar een prioriteit. Naast deze alomvattende initiatieven verwelkomen wij ook elke individuele actie om meer respect voor het milieu te tonen.


Bron: Persbericht Bureau du Champagne Benelux en website Comité Champagne

35 keer bekeken

Gerelateerde posts

Alles weergeven