• metchampagne.nl

Een belletje met Bob Bron, Managing Director van Moët Hennessy Nederland

Bob Bron heeft naar eigen zeggen ‘de leukste baan van Nederland’ en er zullen maar weinig mensen zijn die hem tegenspreken! Bob is Managing Director van Moët Hennessy Nederland, dat onderdeel uitmaakt van de LVMH-groep. Deze werd opgericht in 1987, toen champagneproducent Moët & Chandon en cognachuis Hennessy (vanaf 1971 Moët Hennessy) een samenwerking aangingen met modemerk Louis Vuitton. Naast exclusieve spirits en wijnen, vertegenwoordigt Moët Hennessy Nederland vijf champagnehuizen, die behoren tot de Grandes Marques: Dom Pérignon, Krug, Veuve Clicquot, Ruinart en natuurlijk Moët & Chandon.

Inmiddels geeft Bob meer dan 20 jaar leiding aan dit altijd bruisende bedrijf en na al die jaren vertelt hij nog steeds met evenveel passie over champagne. Zijn enorme kennis en ervaring staan garant voor prachtige verhalen. Tijd voor een belletje met…Bob Bron!

Bob Bron, foto: Courtesy of Bob Bron


We gaan een stukje terug in de tijd. Na de Hotelschool Den Haag en een korte horecacarrière, kwam je terecht bij Unilever, waar je je met wasmiddelen bezighield. Inmiddels sta je al meer dan 20 jaar aan het roer bij Moët Hennessy Nederland. Wanneer en hoe begon jouw liefde voor champagne zich te ontwikkelen?

Eigenlijk vanaf de Hotelschool; bij het onderdeel ‘wijnkennis’ werd champagne behandeld als één van de mousserende wijnen. Maar ik zag de horeca minder zitten vanwege de zeer onregelmatige werktijden en ben toen bij Unilever begonnen. Ik zeg wel eens voor de grap: 'De enige overeenkomst tussen Unilever en Moët Hennessy is dat de producten beide schuimen!'

Maar het was een hele andere tijd dan nu; in de jaren ’80 was champagne exclusiever en werd champagne drinken meer als iets elitairs beschouwd. Wellicht kan je een parallel trekken met de golfsport; vroeger speelden maar weinig mensen golf, nu zijn er veel meer mensen die deze sport beoefenen. De welvaart is toegenomen en mensen kunnen zich meer permitteren. Toen dronken we gemiddeld in Nederland een vingerhoedje champagne per persoon per jaar, nu een glas. Overigens drinken de Belgen gemiddeld een fles champagne per jaar en de Fransen 2,5 fles per jaar, dus in Nederland lopen we nog wel wat achter.

Gelukkig kunnen we nu in de horeca vaker champagnes per glas bestellen, zo kunnen meer mensen kennismaken met deze prachtige wijn.

Wat mij direct aantrok binnen Moët Hennessy, was de combinatie van retail en horeca. Toch de horeca, maar dan aan de andere kant van de tafel. Toen ik binnenkwam, moest er nog veel werk worden verricht. We hadden zowel eigen merken (Hennessy, Mercier, Moët & Chandon en Dom Pérignon), maar waren ook agent voor andere merken. We hebben in de loop der tijd natuurlijk diverse prachtige huizen en merken kunnen aankopen en konden ons daardoor helemaal richten op onze corebusiness. Het is nu een heel ander bedrijf dan toen en ik ben enorm trots op iedereen die daar een bijdrage aan heeft geleverd.

Bob Bron, foto: Studio Champagne


In de afgelopen 20 jaar bij Moët Hennessy heb je ongetwijfeld heel veel meegemaakt, waarschijnlijk kan je er een boek over schrijven! Kan je kort enkele persoonlijke hoogtepunten benoemen uit deze periode?

Ha, een bijna onmogelijke vraag, je maakt zoveel mooie dingen mee! Zo kan ik enorm genieten van de topgastronomie in Nederland. Veel mensen zien champagne nog niet als een volwaardige wijn, die je uitstekend kan combineren met gerechten. Toch is champagne dé ultieme begeleider van gerechten; door de mooie zuren en het mousserende karakter wordt de mond na iedere slok gezuiverd, waardoor het smaakpalet geneutraliseerd en positief beïnvloed wordt. Hierdoor kan je nog meer genieten van het gerecht, maar ook van de champagne. Ze versterken elkaar enorm en ik denk dat iedereen die dat heeft geprobeerd, dit kan beamen.

Nog een paar voorbeelden: 10 jaar lang hebben we, samen met de Stichting Promotie Oosterscheldekreeft, restaurateurs en sommeliers uitgedaagd om de mooiste combinaties te maken met Moët & Chandon. De jury bestond uit Gert Crum en Peter Klosse en een derde, wisselend jurylid ( o.a. Sergio Herman en Robert Kranenborg, red). We hebben geweldige, creatieve combinaties voorbij zien komen en konden proeven welke invloed een gerecht heeft op de champagne en andersom.

In een aantal sterrenrestaurants hebben we een tijdje een Demi pour deux gemaakt; een trolly met allemaal halve flesjes champagne van onze champagnehuizen, om samen met je tafelpartner te kunnen delen.

Ik herinner me ook het 250-jarig bestaan van Moët & Chandon in 1993 en wat betreft bijzondere champagnes, denk ik direct aan de introductie van één van de mooiste vintages van Dom Pérignon, 1996. 1995 en 1996 worden beschouwd als twee excellente jaren in Champagne. De introductie van de 1996 vond plaats bij The Grand Winston in Rijswijk. Chef Imko Binnerts had een prachtig gerecht gemaakt van bloemkool met kaviaar, die bij deze cuvée werd geserveerd; een ultieme combinatie! Sjuul Paradijs hoorde die dag dat hij hoofdredacteur zou worden bij De Telegraaf. Hij zei: ‘We drinken de hemel!’ Een leuke knipoog naar Dom Pérignon, die eind 17e eeuw voor het eerst mousserende wijn proefde en zei: ‘Kom snel broeders, ik proef de sterren!’

En natuurlijk al die mooie proeverijen van hele oude champagnes. De oudste die ik heb mogen proeven was een Dom Pérignon uit 1959. Dit was overigens ook het jaar waarin Dom Pérignon een rosé champagne heeft toegevoegd aan het gamma.


In een interview stond: ‘De directeur van Moët Hennessy heeft naar eigen zeggen de leukste baan van Nederland, niet alleen omdat hij een mooi product vertegenwoordigt, maar vooral ook vanwege de mooie plekken waar hem dat brengt’.[1] Aan welke mooie plekken moeten we dan denken?

Allereerst de Champagnestreek zelf natuurlijk. Onze champagnehuizen zitten in Épernay (Moët & Chandon en Dom Pérignon) en Reims (Veuve Clicquot, Ruinart en Krug).

Ik kan ieder keer weer genieten van de prachtige kathedraal in Reims, met o.a. de schitterende gebrandschilderde vensters van Marc Chagall. Épernay is een stuk rustiger dan Reims, ik vind het nog altijd bijzonder als ik de Orangerie en het Trianon van Moët & Chandon bezoek, op de Avenue de Champagne. Wist je dat het Trianon gebouwd is door Jean-Rémy Moët voor zijn vriend Napoleon? Napoleon verbleef hier regelmatig, behalve toen hij tegen de Engelsen moest vechten. Dat werd letterlijk en figuurlijk zijn Waterloo. En dan is er ook het prachtige Château de Saran en de Abdij van Hautvillers, waar Dom Pérignon begraven ligt.


Naast champagnehuizen vertegenwoordigen wij natuurlijk ook nog andere wijnen en spirits. Ook daarvoor heb ik al mooie reizen mogen maken, bijvoorbeeld naar de plaats Cognac, naar Islay in Schotland en naar Polen.

En last but not least, ook in Nederland kom ik op prachtige plekken. Zo denk ik aan het Concertgebouw in Amsterdam, waar we in 2011 ons 100-jarig bestaan vierden, aan het event 'Taste of Amsterdam', aan de prachtige 5-sterren restaurants die ons land rijk is, maar bijvoorbeeld ook aan het circuit van Zandvoort. Eigenlijk teveel om op te noemen.


Sinds 1981 is de Prix Veuve Clicquot (Zakenvrouw van het Jaar/Bold Woman Award) een gerenommeerd initiatief in Nederland. In 2022 zal deze prijs voor de 39e keer worden uitgereikt aan een bijzondere zakenvrouw. De Prix Veuve Clicquot heeft als doel vrouwelijk ondernemerschap en vrouwelijk management te stimuleren. De onderscheiding is een eerbetoon aan de legendarische jonge weduwe Nicole-Barbe Clicquot Ponsardin, die in het begin van de vorige eeuw de leiding kreeg over dit champagnehuis en het tot grote bloei wist te brengen. De Prix Veuve Clicquot wordt in principe jaarlijks toegekend aan die zakenvrouw uit het Nederlandse bedrijfsleven of organisatie die madame Clicquot’s kwaliteiten en eigenschappen in zich heeft; visie, leidinggevende capaciteiten, dynamisch, creatief, innovatieve gaven en doorzettingsvermogen. En voorts een persoonlijkheid met een gevestigde reputatie die zakelijke en maatschappelijke betrokkenheid uitdraagt. (Bron: Prix Veuve Clicquot)


De uitreiking van de Prix Veuve Clicquot, die oorspronkelijk op 15 maart zou plaatsvinden, wordt verschoven naar volgend jaar. Bij de 35e editie was koningin Maxima aanwezig bij de uitreiking van deze prestigieuze onderscheiding. Kunnen we tijdens de 40e editie ook een bijzondere gast verwachten? De koning wellicht?

Vanwege alle beperkingen rondom COVID-19 hebben we inderdaad de uitreiking in 2020 overgeslagen en ook nu hebben we moeten besluiten om de uitreiking te verschuiven, naar 2022. Dat zal dan de 39e editie worden. De traditie is dat iedere 5 jaar de Minister-President de prijs uitreikt. Het zou geweldig zijn als we in de toekomst onze koning mogen verwelkomen. Ik denk dat we dat pas bij de 50e editie aan Zijne Majesteit vragen.

De jury staat onder leiding van mw. Annemarie Jorritsma. Het is natuurlijk altijd spannend, maar in deze tijd helemaal. Veel bedrijven hebben het moeilijk en verkeren in zwaar weer. Dan is het alle hens aan dek om het bedrijf te redden. We checken dus ook altijd of de zakenvrouw in spé hier voldoende tijd voor kan vrijmaken.


Maggie Hernandez, CEO van Maison Krug, kreeg recentelijk de hoogste onderscheiding in Frankrijk als erkenning van haar inzet voor de topkwaliteit van de huizen waarvoor ze verantwoordelijk is, in het bijzonder die van Maison Krug. Er zijn in Champagne veel ontwikkelingen gaande op het gebied van vrouwelijk leiderschap en ondernemerschap. Herken je dit ook bij de andere champagnehuizen?

Zeker! Ook de nieuwe CEO van Moët & Chandon, Dom Pérignon en Mercier is een dame, Berta de Pablos-Barbier. Zij is aangetreden op 2 januari van dit jaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij haar jarenlange ervaring en kennis zal inzetten voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf.


De champagnesector is altijd in beweging, welke ontwikkelingen vallen je vooral op?

De belangrijkste ontwikkelingen vinden plaats op het gebied van duurzaamheid. De Champagnestreek is ongeveer 34.000 hectare groot en er zijn ongeveer 16.000 champagnewijnboeren. Moët Hennessy bezit met zo'n 1.150 hectare de grootste hoeveelheid wijngaarden in Champagne. 50% hiervan heeft de status grand cru en 25% premier cru. Wij kopen 75% van onze druiven bij de champagnewijnboeren.

Moët Hennessy is één van de voortrekkers van duurzame ontwikkeling. We proberen de boeren met wie wij samenwerken te motiveren en te stimuleren om hier een positieve bijdrage aan te leveren. Al sinds 1990 richten we ons op duurzame ontwikkeling en we hebben een wereldwijd programma op het gebied van CSR (Corporate Social Responsibility), met een brede focus op alle facetten, van menselijk handelen tot en met duurzame productie.

De champagnesector is tamelijk behoudend. Eén van de weinige innovaties die ik heb gezien is de introductie van Moët & Chandon Ice Imperial; de eerste champagne die je met een paar klontjes ijs uit een groot wijnglas drinkt, eventueel aangevuld met wat rood fruit en verse munt. Een heerlijke en verfrissende champagne en het is dan ook een enorme hit. Het is leuk dat we daarmee ook een wat jongere doelgroep (boven 18 jaar natuurlijk) aanspreken en hen kunnen laten kennismaken met de veelzijdigheid van champagne!


Moët Hennessy Nederland vertegenwoordigt vijf champagnehuizen, alle Grandes Marques, die prachtige champagnes produceren, in verschillende stijlen. Heb je zelf één (of meer) favoriete stijl(en) of cuvées?

Een lastige vraag. Al onze merken hebben een andere stijl en op basis van deze stijl maak ik een keuze. In de zomer drink ik graag Ruinart Blanc de Blancs, een elegante cuvée gemaakt van 100% chardonnay, met een mooie frisheid en mineraliteit. In de winter drink ik graag Veuve Clicquot vanwege het grotere aandeel pinot noir; deze champagnes hebben een voller en rijker karakter. Op een feest drink ik vaak Moët & Chandon; elegant, fris en toch vol van smaak.

Bij een bijzonder gastronomisch diner is het tijd voor Krug Grande Cuvée. Krug is de enige champagne in ons assortiment die op hout opgevoed is, echt genieten. Ik kan me ook goed vinden in de filosofie van Joseph Krug; voor hem was plezier de essentie van champagne. Hij wilde ieder jaar dezelfde champagne van de allerbeste kwaliteit maken, ongeacht de weersomstandigheden. Zijn persoonlijke notities vormen nog steeds de leidraad, ook nu, met Olivier Krug als zesde generatie aan het roer. En tenslotte Dom Pérignon; een prachtige, gebalanceerde cuvée de prestige, met ongeveer een gelijkwaardig aandeel pinot noir en chardonnay. Het is niet zo dat ik iedere week een Dom Pérignon drink hoor, ik vind het nog steeds heel speciaal. Maar ik creëer gewoon zelf een alibi: De eerste dag dat je weer buiten kan zitten, of dat je nét geen bekeuring hebt gekregen.

Ik zie wel dat de champagnemarkt in de loop van de tijd is veranderd en dat ongetwijfeld ook zal blijven doen. Ouderen drinken minder snel champagne dan de jongere generatie. Zij komen er veel vaker mee in aanraking, op feesten, maar ook door social media. Ik denk dat we langzaam toe zullen groeien naar gemiddeld 2 glazen per persoon per jaar.

Proeverij met rosé champagnes van Moët Hennessy Nederland, foto: Studio Champagne


Champagne is een beleving, die voor velen vaak gekoppeld is aan personen, plaatsen, herinneringen. Welke champagnes zijn je altijd bijgebleven en waarom?

De mooiste ervaring was ongeveer tien jaar geleden. Wij waren toen met vrienden met een camper onderweg in Alaska. In mijn bagage had ik een magnum Moët & Chandon vintage meegenomen. Samen met een vriend ben ik een gletsjer opgeklommen. Daar heb ik ijs gehakt om de fles te koelen. Moët & Chandon is meer dan 250 jaar geleden opgericht en gletsjerijs is natuurlijk ongelofelijk oud. Dat kwam daar zo mooi samen.

We namen de fles daarna weer mee in de koelbox, die we vulden met gletsjerijs. Toen bleek dat de koelbox lekte en lag al het gletsjerwater in de camper, dat was iets minder fraai.


Dom Pérignon is natuurlijk een huis dat bij velen tot de verbeelding spreekt. Recentelijk heeft de keldermeester van Dom Pérignon, Vincent Chaperon, Dom Pérignon Vintage 2010 gelanceerd. 2010 is een ongebruikelijk jaar voor een vintage in Champagne. Kan je wat meer vertellen over deze keuze en over de cuvée?

Onze keldermeester is primair verantwoordelijk voor het declareren van een vintage. Hij (of zij, bij Champagne Krug is het Julie Cavil)) moet zijn handtekening eronder zetten. De wereld was ook verbaasd toen Dom Perignon 2003 op de markt kwam. 2003 was een bizar jaar, met vorst in het voorjaar, gevolgd door enorme hitte in de zomer. Men zei dat 'de druiven te zwaar waren en het broodnodige zuur misten.' Toch bleek dit een prachtige vintage te zijn, die de verwachtingen overtrof. Binnenkort komt ook de Dom Perignon P2 2003 op de markt. De P is een afkorting voor 'Plénitude'. Een Dom Pérignon die maar liefst 18 jaar op zijn gist in de kelder heeft gelegen. Deze champagnes hebben nog meer intensiteit, lengte en complexiteit. Het zijn grootse wijnen. Recentelijk heb ik de P2 2003 mogen proeven en ik was zeer onder de indruk; dat een champagne van 18 jaar oud zo'n mooie balans laat zien en naast die complexiteit ook zijn frisheid weet te behouden.

Wat betreft de 2010; wees ervan overtuigd dat er alleen een jaartal op de markt komt waar de keldermeester zijn handtekening onder wil zetten.


Met wie zou je (nog) een keer het champagneglas willen heffen, waarom en welke champagne zit er dan in het glas?

Het klinkt wellicht een beetje cliché: Koningin Maxima. Ik mocht haar begeleiden tijdens de uitreiking van de Zakenvrouw van het Jaar, waar de koningin onze gast was in verband met het 35-jarig bestaan van de prijs in Nederland. Vrouwelijk ondernemerschap en microkrediet waren belangrijke thema’s, het klopte gewoon. Vanzelfsprekend en heel toepasselijk dronken we La Grande Dame, de cuvée de prestige van Veuve Clicquot. Ik heb grote bewondering voor het koningshuis. Onze koning en koningin vervullen een zeer belangrijke en representatieve rol en zijn geweldige vertegenwoordigers van ons mooie land. Bijvoorbeeld bij handelsmissies, maar ook vaak achter de schermen. Het is niet eenvoudig om elke dag te leven in de schijnwerpers. Ik zou dit zien als blijk van waardering voor het werk van Hare Majesteit.

Tot slot; heb je nog enkele waardevolle champagnetips voor ons?

Mensen vragen mij vaak hoe lang je een champagne kan bewaren. De vuistregel is dat het ongeveer dezelfde tijd is als het aantal jaren dat de fles in de kelder op zijn gist heeft gerijpt. Voor Moët & Chandon, Veuve Clicquot en Ruinart is dat rond de 2,5 - 3 jaar. Maar ik zeg er ook altijd bij: 'De keldermeester heeft deze fles vrij gegeven voor consumptie. Dus opleggen (bewaren) is echt niet nodig.' Bij opleggen kan de champagne vaak wat voller van smaak worden, maar als je hem te lang bewaart, wordt hij ondrinkbaar en smaakt hij naar sherry.

Wacht dus niet op dat ene speciale moment om een fles te openen, maar creëer vooral een alibi om een mooie fles champagne te openen om te genieten van deze uitzonderlijke wijn!




[1] Interview FD 22-4-2016

157 keer bekeken

Gerelateerde posts

Alles weergeven